Kód pojišťovny

Nechce chodit do školky?

Jak to, že některé předškolní děti mají problémy s ranními odchody do mateřské školky nebo tam dokonce nechtějí chodit vůbec? Již dávno je pryč doba, kdy byla kolektivní zařízení pokládána za naprostou samozřejmost od nejútlejšího věku dítěte. Pro dítě je zhruba od čtyř let pobyt v kolektivu dětí důležitý pro jeho rozvoj. Platí, že čím je dítě menší, tím by měly být názory, postoje a stanoviska nejbližších dospělých jednotnější. V té době doporučují odborníci, aby byla jednota okolního světa pro dítě takřka absolutní. Nicméně odmalička se dítě postupně učí tomu, že různí lidé mohou mít odlišný názor, ale samozřejmě toto učení musí být pozvolné.

Nadšení ze změny

Některé malé děti se nemohou dočkat na nové události a prostředí a jsou natěšené na nové zážitky. Rády se seznamují s novými věcmi a vše nové je pro ně atraktivní a přijímají to s nadšením. Taková radost je však po určité opustí, protože vše je potom každý den stejné a počáteční napětí vyprchává. Velká většina malých dětí má však z nového prostředí spíše obavy a strach a průběh zvykání na školku bude odlišný. V počátku docházky se dítě brání, nechce se odloučit od matky a za nějaký čas si zvykne a rána mohou být vcelku bez výraznějších potíží.

Pláč dětí

Neexistuje univerzální recept, jak odstranit ranní pláč. V případě pláče před odchodem do mateřské školy vyjadřuje dítě smutek z odloučení, což zcela odpovídá vyjádření tohoto emocionálního rozpoložení. Vůbec to však neznamená, že je dítěti ubližováno. Dospělí však nejsou rádi, když vidí uplakané dítě. Z tohoto důvodu je někdy větší problém, aby se s pláčem a odloučením vypořádali rodiče než samotné dítě.

Odměna

Dítěti bychom měli vysvětlit, že pro ně přijdeme co nejdříve. Pokud je to možné, mělo by si dítě na mateřskou školu zvykat postupně, aby mohlo jít po obědě domů. Za statečné chování by mělo každý den obdržet pochvalu, nějakou symbolickou odměnu. Také bychom měli v dítěti posilovat všeobecně přátelské chování k druhým dětem i k učitelkám. Ke zlepšení ranní pohody někdy stačí, když si dítě bude moci přispat.

Ranní odchody

Dítě bychom měli vést do školky rozhodně a bez větších diskuzí. Můžeme respektovat, že se mu nechce a touží raději zůstat s vámi. Rodiče mohou soucítit také s jeho smutkem a pláčem. Důležité však je, aby samotní rodiče neměli výčitky svědomí, že dítě odkládají a že dítě pobytem v mateřské škole nějakým způsobem ochuzují. Velmi často se stane, že sed dítě bezprostředně po našem odchodu zabaví a smutek odezní.

Povolení cookies

V ČPZP používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.